AMERYKA CENTRALNA- PRZEJŚCIA GRANICZNE, WIZY I INFORMACJE PRAKTYCZNE

Ameryka Centralna to siedem niewielkich obszarowo państw:

-Belize

-Gwatemala

-El Salvador-

-Honduras

-Nikaragua

-Kostaryka

-Panama

Z geograficznego punktu widzenia należą do południowej części Ameryki Północnej. Z kulturowego zaś te kraje nie mają za dużo wspólnego z USA, czy Kanadą, za to z Meksykiem owszem! Często podróżnicy decydujący się wyruszyć w tą stronę świata odwiedzają zarówno Amerykę Centralną, jak i Meksyk. Dla ułatwienia i zgromadzenia praktycznych informacji o przejściach granicznych pomiędzy państwami w jednym miejscu, dorzucam do szczęśliwej siódemki mój ulubiony kraj jakim jest Meksyk ! Ze względu na niewielkie odległości przemieszczanie się pomiędzy państwami nie jest trudne. Do pokonania zostają tylko przejścia graniczne, o których w tym poście będzie mowa. Na własnej skórze sprawdziliśmy prawie wszystkie z nich. Jedyny kraj Ameryki Łacińskiej, na terenie którego nie postawiliśmy stopy to Belize. Nic straconego, na pewno pewnego dnia to się zmieni. Tym razem wybraliśmy tylko kraje hiszpańskojęzyczne. Co ciekawe, Belize to jedyne państwo w tym regionie, gdzie językiem urzędowym jest angielski.

MEKSYK- PRZEJŚCIA GRANICZNE + INFORMACJE PRAKTYCZNE

Waluta: peso meksykańskie (MXN)  10 MXN = 1.85 PLN

Max. Długość pobytu: 180 dni w celach turystycznych lub odwiedziny

Opłata wjazdowa: 25 USD w przypadku przekroczenia granicy lądem, kiedy decydujemy się na samolot kwota jest wliczona w cenę biletu samolotowego

Opłata wyjazdowa: tutaj zaczynają się komplikacje. W przypadku przekroczenia granicy samolotem i okazaniu biletu niby owa opłata nie istnieje. Jednak na granicy meksykańsko-gwatemalskiej w urzędzie celnym wisi kartka z opłatą wyliczoną z dni, które spędzasz w Meksyku. My zapłaciliśmy aż 530 peso od głowy!

Przejście graniczne: Meksyk- Gwatemala

My na granicę dostaliśmy się autobusem z miejscowości Comitan ( Meksykańskie miasto w stanie Chiapas). Autobus z napisem ‘frontera’ zabrał nas pod granicę za 50 MXN, czyli niecałe 10 zl. Oczywiście kierowca nie dojeżdża do samej granicy, na przystanku tuż przy granicy trzeba złapać stopa, albo zdecydować się na taxi za około 10 MXN, czyli niecałe 2 zł, albo spacer. Po przekroczeniu granicy w meksykańskim mieście Ciudad Cuahtemoc, znaleźliśmy się po drugiej stronie, witając Gwatemalę w miasteczku La Mesilla. Prawdopodobnie tak jak my, nic ciekawego tam nie znajdziecie, więc proponuję extremalną jazdę „chickenbusem” do miejscowości Quetzaltenango, potocznie nazywanego Xela. Taka przejażdżka kosztowała nas 50 GTQ za osobę, czyli około 25 zł. Czas trwania przejazdu zależy od umiejętności kierowcy i warunków na drodze, ale trzeba liczyć około 6 h.

GWATEMALA – PRZEJŚCIA GRANICZNE + INFORMACJE PRAKTYCZNE

Wiza: Wiza, którą otrzymasz na granicy z Gwatemalą, jest ważna przez 90 dni. Gwatemala, El Salvador, Honduras i Nikaragua podpisały traktat Central America-4 Border Control Agreement (CA-4) , na mocy którego mieszkańcy mogą swobodnie przekraczać granice. Dla turystów oznacza to, że od momentu przekroczenia granicy jednego z tych państw mamy 90 dni na podróżowanie po tych krajach.

Waluta: Quetzal gwatemalski (GTQ) 10 GTQ= 4.92 PLN

Max. Długość pobytu: 90 dni  (Obowiązuje wiza CA-4- Central America-4 Border Control Agreement)

Opłata wjazdowa: brak, jednak czasami urzędnicy naciągają mówiąc, że takowa istnieję. Warto postawić na swoim i nie płacić. Ja wyciągnęłam swój notes z notatkami, pokazałam moje bazgroły, że tutaj nie ma opłaty wjazdowej ( wszystko po polsku!) i powiedzieli, że ok.

Opłata wyjazdowa: brak

Przejście graniczne Gwatemala- El Salvador

Do przejścia granicznego jechaliśmy ze stolicy. Chickenbus z Guatemala City do granicy kosztuje 30 GTQ. Przejście graniczne działało sprawnie, i nikt nie próbował nas oszukać, ani naciągnąć, a do tego zjedliśmy na okolicznym straganie pyszne papusas ( lokalne placki). Dodam, że przekraczaliśmy granicę o zmierzchu i naprawdę czuliśmy się  bezpiecznie.

El SALVADOR- PRZEJŚCIA GRANICZNE + INFORMACJE PRAKTYCZNE

Waluta: dolar amerykański (USD) 1 USD= 3.78 PLN

Opłata wyjazdowa: lądem brak, samolotem 30 USD

Przejście graniczne El Salvador- Honduras

El Salvador to malutki kraj więc transport nie zajmuje wiele czasu. My do granicy jechaliśmy z Playa El Cuco, która znajduję się blisko granicy. Nasza trasa wyglądała następująco:

Playa El Cuco- San Miguel (koszt:1.05USD) około 1.5 h

San Miguel- Santa Rosa ( koszt:1 USD) około 1h

Santa Rosa – Frontera (granica) (koszt 1 USD)

Koszt minibusa z granicy El Salvador- Honduras do granicy Honduras- Nikaragua to 6 USD.

HONDURAS- PRZEJŚCIA GRANICZNE

Waluta: Lempira honduraska HNL 10 HNL= 1.56PLN

Opłata wjazdowa: 3 USD ( tranzyt),

Opłata wyjazdowa: brak

Przejście graniczne Honduras- Nikaragua

My z powodu ograniczonego czasu zdecydowaliśmy się przejechać Honduras tranzytem. Z granicy złapaliśmy minivan do miasta Leon, który kosztował 2 USD ( czas przejazdu to koło 2h)

NIKARAGUA – PRZEJŚCIA GRANICZNE + INFORMACJE PRAKTYCZNE

Waluta: Cordoba nikaraguańska (NIO) 10 NIO- 1.18 PLN

Opłata wjazdowa: 12 USD ( tourist card), można zapłacić w walucie lokalnej

Opłata wyjazdowa: 3 USD, można zapłacić w walucie lokalnej

Przejście graniczne: Nikaragua- Kostaryka

My na przejście graniczne wybieraliśmy się z nadmorskiej miejscowości San Juan Del Sur za pomocą autostopu. Wszystko działało pięknie i nawet nie byliśmy tam o zmroku jak to zawsze mamy w zwyczaju. Zawsze planujemy nie przekraczać granic po zmroku, a wychodzi jak zwykle. W tym przypadku udało się przekroczyć granicę za dnia. Największym szokiem jest widoczna różnica ilością śmieci po stronie Nikaragui i ich brakiem po stronie Kostaryki. Podsumowując sprawnie, bez oszustw.

KOSTARYKA – PRZEJŚCIA GRANICZNE + INFORMACJE PRAKTYCZNE

Waluta: Colon kostarykański (CRC) 1000 CRC- 6.28 PLN

Max. Długość pobytu: 90 dni

Opłata wyjazdowa: 6 USD lądem

Przejście graniczne: Kostaryka- Panama

Z miejscowości Quepos łapaliśmy stopa, żeby dostać się na przejście graniczne z Panamą. Poszło nam całkiem dobrze i o zmierzchu dotarliśmy na granicę (!). Alternatywą był minvan, który kosztował 13 USD ( Quepos-frontera). Na granicy obeszło się bez oszustw. Uderzyła nas tylko wielka różnica pomiędzy serdecznością mieszkańców Kostaryki i brakiem jakiejkolwiek chęci interakcji z nami po stronie Panamczyków….

PANAMA – PRZEJŚCIA GRANICZNE + INFORMACJE PRAKTYCZNE

Waluta: balboa panamska (PAB) 1 PAB- 3.7 PLN

Max. Długość pobytu: 90 dni

Opłata wjazdowa: brak

Opłata wyjazdowa: 30 USD samolotem, czasami wliczone w cenę biletu lotniczego, zależy od linii lotniczych

Panamę opuściliśmy na pokładzie samolotu i mimo tego, że słyszeliśmy dużo dobrego o tym kraju, to nasze doświadczenia są marne. Po pierwsze w dużym miastach nie czuliśmy się bezpiecznie, ludzie w porównaniu do innych krajów Ameryki Centralnej byli nie mili, a tak poza tym nie mieliśmy za dużo czasu żeby zobaczyć to co w tym kraju piękne. Tak więc na razie wrażenie pozostało bardzo słabe, jednak nie zniechęcamy się do kolejnej podróży po tym kraju.

Podsumowując: Ameryka Centralna to jedna z moich ulubionych części świata! Wciąż można tutaj spotkać więcej lokalnych niż turystów, nauczyć hiszpańskiego, napić dobrej kawy i oduczyć pośpiechu! Same plusy 😉

Jeżeli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o podróży przez te kraje zapraszamy do innych wpisów:

JAK ZNALEŹĆ WOLONTARIAT W MEKSYKU?

COSTA RICA (KOSTARYKA) – PEREŁKA AMERYKI CENTRALNEJ

TREKKING NA WULKAN ACATENANGO- GWATEMALA

EL SALVADOR- EL TUNCO- SURFERSKA WIOSKA W SERCU AMERYKI CENTRALNEJ

2 thoughts on “AMERYKA CENTRALNA- PRZEJŚCIA GRANICZNE, WIZY I INFORMACJE PRAKTYCZNE

1. Marzy mi się ta Kostaryka od kiedy zaczęłam interesować się błękitnymi strefami. Koleżanka w pracy była i poza ładnymi plażami nie zobaczyła tam nic więcej, nie mniej wspomniana koleżanka to fanka zorganizowanych wczasów w Egipcie. Mi się marzy zwiedzić błękitne strefy, poznać ludzi, ich życie.

1. Kostarykańskie plaże to naprawdę bajka! Podczas prawie trzyletniej podróży dookoła świata mieliśmy mnóstwo okazji to spędzenia czasu na wielu z nich. Kostaryka bije na łeb i na szyję prawie wszystkie z nich, oczywiście jest kilka wyjątków !